Standardy ochrony małoletnich

 Standardy Ochrony Małoletnich w Publicznym Przedszkolu

 w Walcach

– podstawowe procedury postępowania

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Publicznego Przedszkola w Walcach z dniem 09 stycznia 2024r.  wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom przedszkola, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

 

Standard 1 – Przedszkole/ placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
  2. Procedury reagowania na krzywdzenie.
  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
  4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
  6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
  7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
  8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
  9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

 

Standard 2 – Przedszkole/ placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – Przedszkole/ placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi przedszkola udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

Standard 4 – Przedszkole/ placówka co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, wychowankami i rodzicami oraz aktualizując

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
  1. zwrócenie uwagi personelu przedszkola, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich wychowanków przed krzywdzeniem;
  2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli przedszkola w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony wychowanków przed krzywdzeniem;
  3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  4. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony dzieci przed przemocą.
  1. Personel przedszkola w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także wychowankowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  4. Dyrektor przedszkola wyznacza psychologa przedszkolnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
  5. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, odpowiedzialny jest Dyrektor .

 

 

Rozdział 2

Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.

 

  1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Przedszkole dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy-zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiła dla nich zagrożenia.
  3. W każdym przypadku przedszkole musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki).
  5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w przedszkolu/ placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego  oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
  7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
  1. informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa  uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
  2.  pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
  3. jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  1. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
  2. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  3. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

Rozdział 3

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem przedszkola jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
  1. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych dzieci.
  2. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
  3. Nie zostawianie dzieciom nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie dziecka, a konsekwencje wynikają z jego działania.
  4. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
  5. Uwzględnianie potrzeb dziecka oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dostosowanie metod i form pracy dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dziecka niepełnosprawnego i dziecka zdolnego.
  6. Równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  7. Fizyczny kontakt z dziećmi możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) dziecko zawsze musi wyrazić zgodę.
  8. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec dziecka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
  9. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
  10. Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
  11. Kontakt z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy przedszkola i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z dzieckiem poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego.
  12. Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci.
  1. W relacji personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
  1. stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci;
  3. podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku;
  4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci;
  5. zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
  6. nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
  7. faworyzowanie dzieci;
  8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
  9. proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich obecności;
  10. zapraszanie dzieci do swojego miejsca zamieszkania. 

 

Rozdział 4

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

 

1. Standardem w przedszkolu jest:

  1. przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
  2. udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
  3. prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których wzór stanowi załącznik do Standardów.
  1. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego w formie:
  1. przemocy rówieśniczej
  2. przemocy domowej
  3. działania na szkodę dziecka przez pracownika przedszkola.

 

Procedury podejmowania interwencji

I. Przemoc rówieśnicza

  • Standardy dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej

1. Prowadzenie corocznej diagnozy czynników ryzyka i chroniących, również                w aspekcie określenia zakresu i rodzaju problemu związanego z przemocą wśród dzieci, a następnie ewaluowanie przedszkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego w oparciu o uzyskane wyniki diagnozy.

2. W statucie i przedszkolnym programie wychowawczo – profilaktycznym opracowane są ogólno przedszkolne zasady oczekiwań wobec zachowania dzieci i konsekwencje (sankcje) za ich nieprzestrzeganie.

3. Oddziaływaniami objęci są również rodzice, których edukuje się na temat obserwowania niepokojących objawów, mogących świadczyć o doświadczaniu przemocy i możliwych sposobach reagowania, w tym prawnego.

  • Zasady interwencji dla dzieci, będących świadkiem lub ofiarą przemocy rówieśniczej

1. Jak najszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika przedszkola, informując także o swoich podejrzeniach, że któryś z dzieci doznaje przemocy. Jeśli zdarzenie jest niebezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy zadzwonić pod numer alarmowy 112.

2. Osobie poszkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanie empatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc, absolutnie nie przyłączając się do dokuczania i rozpowszechniania hejtu.

  • Standardy dla rodziców uczniów doświadczających przemocy

1. Dziecku okazuje się bezgraniczne zrozumienie, nie komunikując mu, że mogło przyczynić się swoim zachowaniem do tego, że stało się ofiarą zachowań przemocowych, a podkreślając, że to zachowanie sprawcy jest nieakceptowane.

2. Rodzice informują przedszkole jeśli ich dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej, aktywnie współpracując z personelem w celu rozwiązania problemu.

3. W przypadkach, gdy dziecko stało się poszkodowanym zachowaniem, które ścigane jest z oskarżenia prywatnego, rodzice podejmują po sugestii przedszkola właściwe kroki prawne.

  • Standardy interwencji podejmowanych przez personel przedszkola

1. Personel przedszkola bezwzględnie przestrzega zasad przedszkola w zakresie zgłaszania incydentów przemocy.

2. Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od agresywnego dziecka, jeśli zdarzenie przemocowe trwa.

3. Ujawniający przemoc pracownik sporządza notatkę opisującą uzyskane informacje lub przebieg zdarzenia, celem przekazania jej osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń i realizowanie Standardów.

4. O zdarzeniu poinformowany zostaje psycholog przedszkolny lub wychowawca, który przeprowadza rozmowę z dziećmi, a następnie kontaktuje się z ich rodzicami.

5. W przypadku zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganego z urzędu, informowany jest dyrektor przedszkola, który powiadamia Policję (interwencyjnie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie i/lub gdy rodzice odmawiają przyjazdu) lub sądu rodzinnego (wysłanie zawiadomienia o możliwości popełnienia czynu karalnego/ przestępstwa).

6. W przypadku zdarzenia incydentalnego (popchnięcie, szturchnięcie, ośmieszenie, niestosowny komentarz) wychowawca, psycholog przedszkolny wraz z dzieckiem i rodzicami opracowują działania naprawcze i rozważają zastosowanie kary statutowej. W przypadku kolejnego zdarzenia z udziałem tych samych osób, należy zastosować środek oddziaływania wychowawczego lub powiadomić sąd rodzinny (postępowanie o demoralizację lub wgląd w sytuację rodzinną u dziecka poniżej 10. roku życia).

II. Przemoc domowa (krzywdzenie dziecka w rodzinie)

1. W przypadku uzyskania przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zaniedbywane przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji dyrektorowi przedszkola i sporządzić notatkę służbową. Oznakami przemocy mogą być dostrzeżone przez nauczycieli lub innego pracownika przedszkola ślady pobicia, unikanie sytuacji odsłaniania ciała przy przebieraniu się, noszenie długich rękawów/nogawek bez względu na warunki pogodowe itp., ale też dostrzegalne zmiany w zachowaniu się dziecka, w tym sytuacji dydaktycznej (pogorszenie zachowania, gorsza frekwencja).

2. Psycholog przedszkolny organizuje spotkanie z rodzicami dziecka, którego podejrzenie dotyczy, przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny w kryzysie oraz w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd rodzinny; procedura „Niebieskie Karty”; ośrodek pomocy społecznej). Spotkanie jest protokołowane przez wychowawcę grupy.

3. Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, w obecności drugiego z rodziców, innej osoby najbliższej dla małoletniego lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego, nauczyciel wychowawca będący wychowawcą grupy, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego, pedagog lub psycholog przedszkolny wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”, wypełniając formularz „Niebieska Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje rodzicowi, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” przedszkole niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w terminie nie później niż 5 dni roboczych od wszczęcia procedury. Kopię wypełnionego formularza pozostawia się w przedszkolu.

4. Ponadto dyrektor przedszkola lub osoba wyznaczona (zgodnie z zapisami w Rozdziale 5) może poinformować inną instytucję spośród wskazanych w ust. 2, w zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, a dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tej instytucji.

5. Całość podjętych działań dokumentowana jest w formie protokołów i notatek służbowych, które udostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne. Tworzona jest także karta przebiegu interwencji.

6. W sytuacji stwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzi do krzywdzenia dziecka, dyrektor przedszkola lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu, o którym mowa w ust.2, sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym zlecone zostaje dalsze obserwowanie sytuacji dziecka.

7. W przypadku braku współpracy ze strony rodziców, niewywiązywania się z założeń planu pomocy, unikania kontaktu z pracownikami przedszkola, dyrektor pisemnie wnioskuje do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, przekazując poczynione ustalenia.

8. Psycholog przedszkolny opracowuje plan wsparcia dziecka, w którym zawarte zostają wskazania dotyczące podjęcia przez przedszkole działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa, oferowane dziecku i jego rodzicom formy wsparcia psychologiczno - pedagogicznego i informacje o skierowaniu dziecka/rodziny do specjalisty spoza przedszkola.

9. W przypadku, gdy dziecko doświadcza przemocy ze strony osoby najbliższej z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie i zdrowie, powoływany jest przez dyrektora przedszkola zespół interwencyjny, w skład którego wchodzi dyrektor  przedszkola, wychowawca, pedagog, psycholog przedszkolny:

a) zespół interwencyjny zapewnia bezpieczeństwo dziecku i odseparowuje go od rodzica podejrzanego o krzywdzenie, jednocześnie alarmowo powiadamiając Policję, w której kompetencjach leży dalsze postępowanie;

b) opracowywany jest plan pomocy dziecku zgodnie z wytycznymi z ust. 6;

c) w przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o dziecku od uprawnionej przepisami instytucji (sąd rodzinny, sąd karny, Policja, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny, grupa diagnostyczno – pomocowa), dyrektor przedszkola jest zobowiązany do przygotowania takiej informacji.

III. Krzywdzenie ucznia przez pracownika przedszkola

1. Osoba, która uzyskała informację, że dziecko jest krzywdzony przez pracownika przedszkola, przekazuje ją dyrektorowi przedszkola, pedagogowi, psychologowi lub innej osobie wyznaczonej do zgłaszania incydentów (zgodnie z rozdziałem 5) wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatka służbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.

2. W przypadku, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, niezwłocznie przez osobę ujawniającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowo Policja, a w zgłoszeniu podawane są dane osoby zgłaszającej, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie, a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej sytuacji wypełnia również kartę przebiegu interwencji.

3. Dyrektor przedszkola natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko pokrzywdzonymi) do czasu wyjaśnienia sprawy i wzywa osobę, której dotyczy zgłoszenie na rozmowę wyjaśniającą, w której uczestniczy pedagog lub psycholog przedszkolny i wychowawca dziecka, protokołujący przebieg spotkania.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony pedagoga, psychologa lub wychowawcy dziecka, osoba ta nie uczestniczy w spotkaniu, o którym mowa w ust. 3.

5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora przedszkola, działania interwencyjne prowadzi osoba wskazana w rozdziale 1 ust. 5.

6. Podczas spotkania omówiona zostaje sytuacja dziecka i zasadność podejrzeń, a także wypracowany zostaje sposób postępowania w tej sytuacji. W protokole ze spotkania zawarte zostają opracowane wnioski i postanowienia.

7. W przypadku potwierdzenia podejrzeń informuje o zdarzeniu rodziców dziecka krzywdzonego oraz pisemnie odpowiednie służby (Policję/ prokuraturę), składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Opracowywany jest plan wsparcia dziecka, z którym zapoznawane jest dziecko i jego rodzice.

8. W przypadku ustalenia, że zachowania pracownika związane są np. ze stosowaniem krzyku w kierunku dziecka, albo niestosownych komentarzy, dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, a jeśli nie przyniesie ona skutków, podejmuje się kroki zgodne z kodeksem pracy i innymi przepisami prawa.

9.       Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z instytucjami poza przedszkolnymi (Policja, straż miejsca, organizacje pozarządowe i in.).

 

Rozdział 5

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między dziećmi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia przedszkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  3. Dzieci angażowane są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Niedozwolone jest w szczególności:
  1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek dziecka, w jakiejkolwiek formie;
  2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych dzieci;
  4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
  5. stosowanie zastraszania i gróźb;
  6. utrwalanie wizerunku innych dzieci poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 6

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  1. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika przedszkola, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
  2. W przedszkolu prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu,
  3. Na terenie przedszkola dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
  4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 7).

 

Rozdział  7

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

 

  1. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
    1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
    2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci szkolnej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
    3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych z przedszkolem, dyrektor zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
    4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są dzieci przedszkolne, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga przedszkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania statutu przedszkola.
    5. Powiadomieni zostają rodzice dzieci, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach przedszkola (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne).
    6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
  2. Ochrona wizerunku
  1. W przedszkolu na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców na publikację wizerunku dzieci na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
  2. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi dziecka z imienia i nazwiska.
  3. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania dzieci są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

 

  1. Naruszenie prywatności
  1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w przedszkolu powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi przedszkola, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
  2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego w organie prowadzącym przedszkole.
  3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza przedszkola, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
  4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

 

  1. Cyberprzemoc
  1. Dziecko, który stało się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności przedszkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do wychowawcy grupy lub pedagoga/psychologa przedszkolnego. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
  2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
  3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy przedszkole.
  4. Pedagog/ psycholog przedszkolny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę przedszkola w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania przedszkola.
  5. Jeśli sprawcą jest wychowanek przedszkola, pedagog lub psycholog przedszkolny powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.

 

  1. Fake news
    1. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym  celem wspierania umiejętności medialnych.
    2. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
    3. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

 

Rozdział 9

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

  1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
  1. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  2. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
  3. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  4. objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola i pomocą specjalistyczną poza przedszkolem, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  1. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy dziecko, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
  2. Działania koordynuje i monitoruje psycholog przedszkolny, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest to inna osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaprzedszkolnymi.
  3. Plan wsparcia uwzględnia:
  1. działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
  2. formy wsparcia oferowane przez przedszkole;
  3. zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaprzedszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba.
  1. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego dziecka, jeśli są w tej samej placówce.
  2. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja dziecka, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaprzedszkolnej, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
  3. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
  4. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
  5. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje z przedszkolem w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaprzedszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
  6. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
  7. Zadania pracowników przedszkola wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez dziecko zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem przedszkola.
  8. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

 

Rozdział 10

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej przedszkola pod adresem https://ppwalce.pl/
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest w gabinecie psychologa przedszkolnego.
  3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej w sekretariacie przedszkola.
  4. Rodzice/opiekunowie dzieci zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym do wychowawcy grupy w przypadku nieobecności rodzica na zebraniu,
  5. Dzieci zapoznawane są ze Standardami podczas jednych z zajęć z wychowawcą realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane.
  6. Pracownicy powołani do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 - 6, rozdziału 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji przedszkola i po konsultacjach z radą pedagogiczną, radą rodziców.
  1. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników, rodziców i wychowanków minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi przedszkola.
  2. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których  mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami przedszkola.
  3. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i dzieciom, dyrektor przedszkola.

 

 

 

Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych i

zewnętrznych zagrożeń fizycznych

w Publicznym Przedszkolu w Walcach 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych zachowań w przedszkolu.

AGRESYWNE ZACHOWANIA UCZNIA W PRZEDSZKOLU LUB PRZYPADKI TZW. FALI

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w przedszkolu na wypadek wystąpienia na terenie przedszkola zachowań agresywnych tj. agresji fizycznej i agresji słownej wychowanka wobec wychowanka lub nauczyciela.

 

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

Procedura postępowania jest uruchamiana przez osobę, która zauważyła przedmiotowe zachowanie lub której je zgłoszono. O stopniu zaawansowania procedury i podejmowanych w niej krokach decyduje: dyrektor placówki, a w przypadku jego nieobecności  pedagog przedszkolny.

Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor placówki lub osoba przez niego wyznaczona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

1. Agresja fizyczna

§ Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie i wyeliminowanie tego zjawiska. Obowiązkiem każdego pracownika przedszkola, który zaobserwował atak agresji fizycznej lub został o nim poinformowany jest przerwanie tego zachowania. Pracownik przedszkola powinien w sposób stanowczy i zdecydowany przekazać uczestnikom agresji, że nie wyraża zgody na takie zachowanie. Należy mówić dobitnie, głośno, stanowczo, używać krótkich komunikatów. W razie potrzeby należy zadbać o uniemożliwienie dalszego kontaktu miedzy wychowankami.

§ Należy powiadomić pedagoga/psychologa i dyrektora przedszkola oraz powiadomić wychowawcę/ów oraz rodziców (opiekunów prawnych) agresora i ofiary.

§ W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) - , pedagog/psycholog lub dyrektor przedszkola wzywa natychmiast karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców (opiekunów prawnych).

§ Opiekę nad dzieckiem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora przedszkola.

§ Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice (opiekunowie prawni) poszkodowanego.

§ Pedagog /psycholog przedszkolny i wychowawcy grupy przeprowadzają rozmowy z rodzicami (opiekunami prawnymi) obydwu stron oraz ze sprawcą i ofiarą. Z rozmów sporządzają notatkę.

§ Pedagog/psycholog przedszkolny powinien udzielić pomocy terapeutycznej ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi,

§ W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania na przemoc, ustalić działania w podobnych przypadkach.

 

W przypadku wszczynania kolejnych ataków przez agresora, z widocznymi.

 

Obowiązki pracowników przedszkola

 

Należy:

  • zapoznać się z czynnościami realizowanymi w trakcie uruchamiania procedury.
  • brać udział w treningach i szkoleniach z zakresu stosowania procedury.
  •  mieć zapisane numery telefonów osób odpowiedzialnych za uruchomienie procedury
  • znać swoje zadania na wypadek uruchomienia procedury.
  • szkolić dzieci w zakresie postępowania na wypadek uruchomienia procedury.
  • stosować się do poleceń osoby zarządzającej sytuacja kryzysową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek znalezienia w przedszkolu substancji psychoaktywnych

ZNALEZIENIE W PRZEDSZKOLU SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH

 

 

Cel

 

Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dzieci przebywających w przedszkolu/placówce w sytuacji zagrożeń wewnętrznych związanych z rozprowadzaniem niebezpiecznych środków odurzających oraz odurzeniem alkoholem, narkotykami lub „dopalaczami”.

 

 

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola, pedagog /psycholog przedszkolny

 

 

Podstawy uruchomienia procedury

 

Wystąpienie zagrożenia: (1) rozpowszechnianiem środków odurzających (narkotyków, dopalaczy) lub alkoholu, (2) zdrowia dziecka po użyciu środka odurzającego lub spożycia alkoholu oraz (3) zdrowia dziecka w wyniku wypadku w przedszkolu lub poza nim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

 

  1. W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie przedszkola, należy:
  • zachować szczególne środki ostrożności
  • zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej dzieci oraz ew. jej zniszczeniem
  • powiadomić dyrektora przedszkola, który powiadamia Policję
  • ustalić (jeżeli to możliwe), do kogo znaleziona substancja należy
  • przekazać Policji zabezpieczoną substancję oraz informację o zaistniałej sytuacji
  • opracować i prowadzić projekty edukacyjne dot. w/w problematyki.
  1. W przypadku podejrzenia dziecka o posiadanie środków odurzających należy:
  • odizolować dziecko od pozostałych dzieci w grupie
  • powiadomić pedagoga/psychologa przedszkolnego
  • powiadomić dyrektora przedszkola, dyrektor powiadamia Policję
  • zażądać od dziecka w obecności innej osoby/pedagoga przekazania posiadanej substancji
  • zażądać od dziecka pokazania zawartości plecaka oraz zawartości kieszeni
  • powiadomić rodziców/prawnych opiekunów dziecka
  • poinformować rodziców o obowiązujących procedurach w przedszkolu/placówce
  • przeprowadzić z wychowankiem w obecności rodziców / opiekunów prawnych dziecka rozmowę o złamaniu obowiązującego prawa przedszkolnego W dalszej kolejności należy objąć dziecko działaniami profilaktycznymi lub wychowawczymi.
  • Wsparcia należy udzielić również rodzicom/opiekunom prawnym wychowanka.
  • podjąć wraz z rodzicami działania profilaktyczne w zakresie posiadania i rozprowadzania środków odurzających.
  1. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia dziecka alkoholem:
  • powiadomić wychowawcę grupy dziecka
  • odizolować wychowanka od pozostałych dzieci w grupie
  • powiadomić pedagoga/psychologa przedszkolnego
  • przekazać dziecko pod opiekę pedagoga przedszkolnego
  • powiadomić dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji
  • powiadomić rodziców dziecka z prośbą o przybycie do przedszkola/placówki
  • poinformować rodziców o obowiązującej w przedszkolu procedurze postępowania na wypadek znalezienia w przedszkolu substancji psychoaktywnych. W dalszej kolejności należy objąć dziecko działaniami profilaktycznymi lub wychowawczymi. Wsparcia należy udzielić również rodzicom/opiekunom prawnym dziecka.
  • przeprowadzić rozmowę z rodzicami wskazując argumenty dla zagrożenia zdrowia, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji.
  • powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

  1. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia wychowanka narkotykami:
  • przekazać uzyskaną informację wychowawcy grupy poinformować pielęgniarkę/pedagoga przedszkolnego
  • w momencie rozpoznania odizolować dziecko od pozostałych dzieci w grupie
  • przekazać dziecko pod opiekę pedagoga przedszkolnego
  • poinformować dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji
  • wezwać do przedszkola rodziców/prawnych opiekunów dziecka
  • przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania
  • przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z wychowankiem.
  • zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu odurzania się, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji.
  • opracować działania profilaktyczne lub wychowawcze pracy z dzieckiem
  • wdrożyć program wychowawczo-profilaktyczny. Monitorować i ewaluować efekty
  • powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem dziecka.
  1. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia dziecka„dopalaczami”:
  • przekazać uzyskaną informację wychowawcy grupy
  • w momencie rozpoznania odizolować dziecko od pozostałych dzieci w grupie
  • poinformować pedagoga/psychologa przedszkolnego
  • przekazać dziecko pod opiekę pedagoga przedszkolnego
  • poinformować dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji
  • wezwać karetkę pogotowia ratunkowego
  • wezwać do przedszkola rodziców/prawnych opiekunów dziecka
  • przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania
  • przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z dzieckiem w ich obecności lub indywidualnie w celu wyciszenia emocji
  • udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu od odurzania się
  • opracować działania profilaktyczne lub wychowawcze pracy z dzieckiem
  • wdrożyć program wychowawczo-profilaktyczny. Monitorować i ewaluować efekty
  • powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem dziecka.
  1. W przypadku odmowy współpracy przez rodziców:
  • przedszkole pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję
  • powiadomione instytucje wdrażają obowiązujące procedury postępowania
  • przedszkole współpracuje z instytucjami w zakresie pomocy i wsparcia dziecka
  • przedszkole udziela informacji i przekazuje dotychczasowe sposoby postępowania z dzieckiem
  • przedszkole współpracuje z Ośrodkiem Wychowawczym, w którym umieszczono ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obowiązki pracowników przedszkola

 

Należy:

  • zapoznać się ze skutecznymi działaniami profilaktycznymi.
  • zapoznać się z rodzajami i wyglądem środków odurzających.
  • zapoznać się z symptomami wskazującymi na odurzenie narkotykiem.
  • zapoznać się z symptomami nadużycia alkoholu.
  • zapoznać się z symptomami zachowania dealerów środków odurzających.
  • prowadzić regularnie zajęcia z zakresu zagrożenia zdrowia środkami niebezpiecznymi.
  • prowadzić systematyczne zajęcia z zakresu stosowania obowiązującego w przedszkolu  Prawa.
  • realizować projekty edukacyjne z wychowankami o współczesnych zagrożeniach.
  • prowadzić cykliczne szkolenia dla rodziców o zagrożeniach zdrowia dzieci.
  • prowadzić ciągłą obserwację uczniów w kontekście ich zdrowia i bezpieczeństwa.
  • poznać nazwy instytucji pomocowych zajmujących się uzależnieniami
  • zapoznawać się  na bieżąco z przepisami obowiązującego Prawa w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa dzieci.
  • zapoznawać się z programami rekomendowanymi, które możesz upowszechniać w swoim przedszkolu (www.programyrekomendowane.pl)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia kradzieży lub wymuszenia pieniędzy lub przedmiotów wartościowych

KRADZIEŻ LUB WYMUSZENIE PIENIĘDZY LUB PRZEDMIOTÓW WARTOŚCIOWYCH

 

 

Cel

 

Celem procedury jest określenie sposobu postępowania na wypadek stwierdzenia w przedszkolu przypadku kradzieży lub wymuszenia pieniędzy lub przedmiotów wartościowych, dokonanego przez dziecko.

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

Za uruchomienie i anulowanie procedury oraz kierowanie koniecznymi działaniami odpowiadają kolejno: dyrektor placówki,  a w przypadku jego nieobecności pedagog/psycholog przedszkolny.

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

 

  1. Kradzież lub wymuszenie przedmiotu znacznej wartości:
  • Działania mające na celu powstrzymanie i niwelowanie tego zjawiska winny zostać podjęte bezzwłocznie
  • Osoba, która wykryła kradzież, winna bezzwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola
  • Należy przekazać sprawcę czynu (o ile jest znany i przebywa na terenie przedszkola) pod opiekę pedagoga przedszkolnego lub dyrektora przedszkola
  • Należy zabezpieczyć dowody przestępstwa tj. przedmiotów pochodzących z kradzieży lub wymuszenia i przekazanie ich Policji
  • Należy zażądać, aby dziecko przekazało skradzioną rzecz, pokazał zawartość torby przedszkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz przekazał inne przedmioty budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą - w obecności innej osoby, np. wychowawcy grupy, pedagoga przedszkolnego , psychologa, dyrektora lub innego pracownika przedszkola (należy pamiętać, że pracownik przedszkola nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki dziecka. Może to zrobić tylko Policja
  • We współpracy z pedagogiem przedszkolnym należy ustalić okoliczności czynu.
  1. Otrzymanie przez dziecko prawomocnego wyroku ukończenia postępowania karnego
  • Po otrzymaniu zawiadomienia z sądu o prawomocnym ukończeniu postępowania karnego wobec dziecka dyrektor przedszkola niezwłocznie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej winien przedstawić treść zawiadomienia.
  • Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
  • Następnie dyrektor przedszkola powiadamia o decyzji Rady Pedagogicznej rodziców.
  • Dyrektor - na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego wydaje decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola.

 

Obowiązki pracowników przedszkola

 

  • Zapoznanie się z czynnościami realizowanymi w trakcie uruchamiania procedury
  • Wzięcie udziału w treningach i szkoleniach z zakresu stosowania procedury
  • Posiadanie - dostępnych w każdej chwili – numerów telefonów osób odpowiedzialnych za uruchomienie procedury
  • Posiadanie wiedzy o swoich zadaniach na wypadek uruchomienia procedury
  • Stosowanie się do poleceń osoby zarządzającej procedurą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków pedofilii w przedszkolu

WYSTĄPIENIE PRZYPADKU PEDOFILII W PRZEDSZKOLU

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dziecka, na wypadek zagrożenia wewnętrznego wynikającego z możliwości pojawienia się osób, które psychicznie i fizycznie będą molestowały dzieci i nakłaniały do czynności seksualnych.

 

Osoby odpowiedzialne

za zarządzanie

 

Dyrektor przedszkola, osoba wyznaczona w przypadku nieobecności W przypadku ich nieobecności – osoba przez nich upoważniona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie tego zjawiska.

  • w pierwszym kroku po stwierdzeniu zagrożenia należy powiadomić dyrektora oraz pedagoga/psychologa przedszkolnego
  • w przypadku potwierdzenia informacji o pojawianiu się osób obcych, zaczepiających uczniów, należy bezzwłocznie powiadomić najbliższą placówkę Policji
  • następnie dyrektor przedszkola winien przekazać pracownikom przedszkola informację o stwierdzonym zagrożeniu
  • wychowawcy klas oraz pedagogowie przedszkolni winni podjąć działania profilaktyczne wśród dziecka w celu wskazania potencjalnego zagrożenia oraz wskazania możliwych form przekazania informacji o osobach, które mogą stwarzać zagrożenie
  • w przypadku stwierdzenia, że dziecko był molestowany, bezzwłocznie powinni zostać powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie ucznia oraz policja w celu przeprowadzenia czynności sprawdzających, które umożliwią ustalenie sprawcy molestowania
  • wychowawca lub pedagog/psycholog przedszkolny przeprowadza indywidualną rozmowę z dzieckiem (w obecności rodziców ustala przyczyny i okoliczności zdarzenia)
  • dyrektor winien wezwać do przedszkola rodziców/prawnych opiekunów dziecka
  • wychowawca lub pedagog/psycholog przedszkolny winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka sprawcy na temat zdarzenia
  • dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami ustali działania z udziałem psychologa dziecięcego lub pedagoga w celu zapewnienia opieki nad dzieckiem

 Obowiązki pracowników przedszkola

 

Kodeks Karny: art. 197 § 3; art. 200 art. 200a; art. 200b;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek przypadków rozpowszechniania pornografii w przedszkolu przez wychowanków

PRZYPADEK ROZPOWSZECHNIANIA PORNOGRAFII W PRZEDSZKOLU PRZEZ DZIECI

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dziecka, na wypadek zagrożenia wewnętrznego związanego z rozpowszechnianiem materiałów o charakterze pornograficznym.

 

 

Osoby odpowiedzialne

za zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola.

W przypadku ich nieobecności – osoba przez nich upoważniona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

W przypadku powzięcia przez nauczyciela/rodzica lub inną osobę informacji o rozpowszechnianiu przez dziecko pornografii w Internecie, w przedszkolu należy bezzwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola oraz administratora sieci o zaistniałym zdarzeniu

  • W przypadku, gdy uczeń przekazuje informację o osobach, które pokazywały materiały pornograficzne, konieczne jest zapewnienie anonimowości w celu uniknięcia ewentualnych konsekwencji, które mogą być związane z przemocą skierowaną wobec tego dziecka przez sprawców zdarzenia.
  • Dyrektor przedszkola winien przekazać informację o stwierdzonym zagrożeniu pracownikom przedszkola.
  • Wychowawca grupy i pedagog przedszkolny winien podjąć działania profilaktyczne wśród dzieci w celu wskazania zagrożeń, jakie niesie za sobą upublicznianie materiałów o charakterze pornograficznym oraz wskazania możliwych konsekwencji tego typu działań
  • Dyrektor winien wezwać do przedszkola rodziców/prawnych opiekunów dziecka, który rozpowszechniał materiały pornograficzne
  • Wychowawca lub pedagog/psycholog przedszkolny winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka sprawcy na temat zdarzenia.

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków prostytucji w przedszkolu lub wśród dzieci

PRZYPADEK PROSTYTUCJI W PRZEDSZKOLU LUB WŚRÓD DZIECI

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dzieci, na wypadek zagrożenia wewnętrznego związanego z prostytucją w przedszkolu lub wśród dzieci.

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola

W przypadku ich nieobecności – osoba przez nich upoważniona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

  • W przypadku otrzymania informacji o sytuacji, w której dziecko był świadkiem czynności mogących mieć znamiona prostytucji, nauczyciel/pracownik przyjmujący zawiadomienie powinien powiadomić o zaistniałym wydarzeniu dyrektora przedszkola.
  • W przypadku uzyskania informacji, że dziecko, który nie ukończył 18 lat, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powiadamia wychowawcę grupy, który powinien wezwać do przedszkola   rodziców/prawnych opiekunów dziecka.
  • W przypadku stwierdzenia przez pracownika/nauczyciela, że wychowanek świadomie lub nie, dopuszczał się czynności, które mogłyby być uznane za prostytuowanie się, powinien wezwać do przedszkola rodziców/prawnych opiekunów dziecka.
  • Wychowawca winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z dzieckiem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje dziecka do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej można zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.
  • Jeżeli rodzice/opiekunowie prawni dziecka odmawiają współpracy lub nie stawiają się do przedszkola, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor przedszkola winien pisemnie powiadomić o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub Policję (specjalistę ds. nieletnich).
  • W sytuacji, gdy przedszkole wykorzystała wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenia dziecka, spotkania z pedagogiem, psychologiem i itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor przedszkola winien powiadomić sąd rodzinny lub Policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

 

 

Podstawa prawna

 

Kodeks Karny: art. 18 § 3, art. 203, art. 204.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania w sytuacji wystąpienia przypadków niepokojących zachowań seksualnych wychowanków w przedszkolu

PRZYPADEK NIEPOKOJĄCYCH ZACHOWAŃ SEKSUALNYCH WYCHOWANKÓW W PRZEDSZKOLU

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dziecka, na wypadek zagrożenia wewnętrznego związanego z zachowaniami dziecka o charakterze seksualnym.

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola.

W przypadku ich nieobecności – osoba przez nich upoważniona,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

  • Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola pracownik powinien powiadomić wychowawcę grupy i/lub pedagoga/psychologa przedszkolnego o przypadkach niepokojących zachowań seksualnych dziecka w przedszkolu, a jeżeli jest ich świadkiem, żąda od dziecka zaprzestania czynności i podejmuje z nim rozmowę wychowawczą.
  • W przypadku, gdy dziecko przekazuje nauczycielowi informację o niepokojących zachowaniach seksualnych, konieczne jest zapewnienie anonimowości w celu uniknięcia ewentualnych konsekwencji, które mogą być związane z przemocą skierowaną wobec tego dziecka przez dzieci, którzy brali czynny udział w tego typu zachowaniach
  • Wychowawca lub pedagog/ psycholog przedszkolny przeprowadza rozmowę z dzieckiem oraz informuje o zaistniałym zdarzeniu rodziców dziecka.
  • Jeżeli przeprowadzenie rozmowy z dzieckiem nie jest wystarczające dla zmiany jego zachowań, wychowawca, pedagog lub psycholog przedszkolny przekazuje rodzicom informację o zachowaniu ich dziecka, zobowiązując ich jednocześnie do szczególnego nadzoru nad nim
  • Wychowawca może wezwać rodziców/opiekunów prawnych dziecka do przedszkola i przeprowadzić rozmowę z dzieckiem w ich obecności oraz ustalić z nimi dalsze wspólne postępowanie z dzieckiem.
  • W sytuacji kiedy rodzice odmawiają współpracy lub nie reagują na wezwanie do pojawienia się w przedszkolu, gdy przedszkole wykorzysta dostępne jej metody oddziaływań wychowawczych i nie przynoszą one spodziewanych efektów, a zachowanie dziecka wskazuje na znaczny stopień demoralizacji (np. uprawianie nierządu), dyrektor przedszkola pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich lub Policję – Wydział ds. Nieletnich.
  • Gdy zachowanie dziecka może świadczyć o popełnieniu przez niego przestępstwa (np. gwałtu), pedagog/psycholog przedszkolny w porozumieniu z dyrektorem przedszkola po uprzednim powiadomieniu o zajściu rodziców/opiekunów dziecka, zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, która dalej postępuje zgodnie ze swoimi procedurami. Pedagog całe zdarzenie dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania w sytuacji wypadku dziecka w przedszkolu

SYTUACJA WYPADKU DZIECKA W PRZEDSZKOLU

 

 

Cel

 

Zapewnienie profesjonalnych działań pracowników przedszkolu gwarantujących poszkodowanemu w wypadku w przedszkolu wychowankowi uczniowi należytą opiekę i niezbędną pomoc.

 

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

 

Dyrektor  przedszkola lub nauczyciel sprawujący w danym momencie opiekę nad dziećmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób postępowania

 

Wypadek dziecka jest to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w czasie pozostawania dziecka pod opieką przedszkola: na terenie przedszkola lub poza jej terenem (w trakcie wycieczki lub wyjścia pod opieką nauczycieli).

1. Udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej poszkodowanemu

Pracownik przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku dziecka niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. Udzielenie pierwszej pomocy w wypadkach jest prawnym obowiązkiem każdego pracownika przedszkola.

Jej nieudzielenie, szczególnie w odniesieniu do osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo ucznia, skutkuje sankcją karną.

W sytuacji wypadku dziecka, nauczyciel przerywa zajęcia, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci. Pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia dyrektora przedszkola o sytuacji.

2. Obowiązek powiadamiania i zabezpieczenia miejsca zdarzenia

O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: rodziców (opiekunów) poszkodowanego, pracownika przedszkola odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i higienę pracy, społecznego inspektora pracy.

O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego. Zawiadomień dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć, w zakładce „Rejestr wypadków”. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku, powiadamiający o zdarzeniu ustala z nim: potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica i godzinę odbioru dziecka z przedszkola w dniu zdarzenia.

W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) dyrektor lub inny pracownik szkoły wzywa pogotowie ratunkowe. W przypadku stwierdzenia przez lekarza potrzeby pobytu dziecka w szpitalu, należy zapewnić uczniowi opiekę w drodze do szpitala.

Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.

Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem przedszkola, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.

Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik przedszkola

3. Zespół powypadkowy

Dyrektor przedszkola powołuje zespół powypadkowy. W jego skład wchodzi członek służby bezpieczeństwa i higieny pracy i nauczyciel  przedszkola. Jeżeli w składzie zespołu nie może uczestniczyć pracownik służby BHP, w skład zespołu wchodzi dyrektor przedszkola. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.

Przewodniczącym zespołu jest pracownik odpowiedzialny za BHP w przedszkolu, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu – przewodniczącego zespołu spośród pracowników przedszkola wyznacza dyrektor.

4. Postępowanie powypadkowe

Zespół powypadkowy:

  • przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową
  • rozmawia z dzieckiem (w obecności rodzica lub wychowawcy/pedagoga/psychologa przedszkolnego) i sporządza protokół przesłuchania
  • rozmawia ze świadkami wypadku i sporządza protokoły przesłuchania; jeżeli świadkami są dzieci – przesłuchanie odbywa się w obecności wychowawcy lub pedagoga/psychologa przedszkolnego, a protokół przesłuchania odczytuje się w obecności dziecka - świadka i jego rodziców
  • sporządza fotografię miejsca wypadku
  • uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego dziecko   przebywał w czasie, gdy zdarzył się wypadek
  • uzyskuje opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń i określeniem rodzaju wypadku
  • sporządza protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor przedszkola.

Przekroczenie 14 dniowego terminu może nastąpić w przypadku, gdy wystąpią uzasadnione przeszkody lub trudności uniemożliwiające sporządzenie protokołu w wyznaczonym terminie. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.

Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor przedszkola. Jeżeli do treści protokołu powypadkowego nie zostały zgłoszone zastrzeżenia przez rodziców dziecka poszkodowanego postępowanie powypadkowe uznaje się za zakończone. Protokół powypadkowy sporządza się w trzech egzemplarzach dla: poszkodowanego,przedszkola, które przechowuje go w dokumentacji powypadkowej wypadku dziecka oraz dla organu prowadzącego lub kuratora oświaty (na żądanie).

Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się: rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego. Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego.

5. Składanie zastrzeżeń do protokołu powypadkowego

W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu (są o tym informowani przy odbieraniu protokołu). Zastrzeżenia składa się przewodniczącemu zespołu: ustnie i wtedy przewodniczący wpisuje je do protokołu lub na piśmie. Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący przedszkole może: zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych, powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.

6. Dokumentacja

Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr wypadków. Dyrektor wskazuje prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek popełnienia przez wychowanka czynu karalnego

POPEŁNIENIE PRZEZ WYCHOWANKA CZYNU KARALNEGO

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w przedszkolu na wypadek popełnienia przez wychowanka czynu karalnego oraz udzielenie pomocy wychowankowi – sprawcy czynu karalnego.

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola, osoba wyznaczona w przypadku nieobecności w/w.

 

 

 

 

 

Podstawy uruchomienia działań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przypadek dotyczy czynów zabronionych przez ustawę o postępowaniu w sprawach nieletnich rozumianych jako przestępstwo, przestępstwo skarbowe albo wykroczenie określone w artykułach:

  • art. 50a – posiadanie noża, maczety lub innego podobnie niebezpiecznego przedmiotu w miejscu publicznym,
    • 36
  • art. 51 – zakłócenie spokoju lub porządku publicznego,
  • art. 69 – umyślne niszczenie, uszkadzanie, usuwanie znaków,
  • art. 74 – niszczenie, uszkadzanie, usuwanie znaków ostrzegawczych,
  • art. 76 – rzucanie przedmiotami w pojazd mechaniczny,
  • art. 85 – samowolne ustawianie, niszczenie, uszkadzanie znaków,
  • art. 87 – prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu,
  • art. 119 – kradzież lub przywłaszczenie,
  • art. 122 – paserstwo czyli nabycie mienia, wiedząc o tym, że pochodzi ono z kradzieży,
  • art. 124 – niszczenie lub uszkadzanie cudzej rzeczy,
  • art. 133 – spekulacja biletami, tzw. konik,
  • art. 143 – utrudnianie lub uniemożliwianie korzystania z urządzeń użytku publicznego.

 

Sposób działania

 

  • Osoba będąca świadkiem/dostrzegła zagrożenie zobowiązania jest do powiadomienia dyrektora przedszkola.
  • Dyrektor przedszkola odpowiada za ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia
  • W przypadku, gdy sprawca jest znany i przebywa na terenie przedszkola, wyznaczone przez niego osoby winny zatrzymać i przekazać go dyrektorowi przedszkola lub pedagogowi przedszkolnemu pod opiekę.
  • Dyrektor przedszkola winien powiadomić rodziców ucznia o zaistniałym przypadku.
  • Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia Policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (np. rozbój, uszkodzenie ciała, itp.) lub w przypadku, gdy nieletni sprawca nie jest wychowankiem przedszkola i jego tożsamość jest nieznana. Do jego obowiązków należy także zabezpieczenie ewentualnych dowodów lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Procedura postępowania na wypadek wychowanka będącego ofiarą czynu karalnego

PRZYPADEK WYCHOWANKA BĘDĄCEGO OFIARĄ CZYNU KARALNEGO

 

 

Cel

 

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w przedszkolu na wypadek zidentyfikowania w przedszkolu wychowanka będącego ofiarą czynu karalnego wychowanka oraz udzielenie pomocy dziecku - ofierze czynu karalnego.

 

Osoby odpowiedzialne

i zarządzanie

 

 

Dyrektor przedszkola.

W przypadku ich nieobecności – osoba przez nich upoważniona.

Podstawy uruchomienia działań

 

Sytuacja, w której dziecko stał się ofiarą czynu karalnego zabronionego przez ustawę o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Sposób postępowania

 

Obowiązki pracowników szkoły

 

Osoba będąca świadkiem, która dostrzegła zagrożenie, winna udzielić ofierze czynu karalnego pierwszej pomocy (przedmedycznej), bądź zapewnić jej udzielenie poprzez wezwanie lekarza, w przypadku kiedy ofiara doznała obrażeń. Następnie świadek powinien powiadomić o sytuacji dyrektora przedszkola.

  • Obowiązkiem dyrektora przedszkola jest niezwłoczne powiadomienie rodziców dziecka - ofiary czynu karalnego.
  • Następnie dyrektor przedszkola  winien niezwłocznie wezwać Policję, szczególnie w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.
  • W dalszej kolejności ofiara czynu karalnego powinna otrzymać pomoc, wsparcie psychologiczne.

 

 

 

Przepisy końcowe

 

  1. W przypadku procedur niezawartych w dokumencie, obowiązują przepisy Kodeksu Karnego.
  2. Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia dyrektora przedszkola.
  3. Ze Standardami są zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola co potwierdzają własnoręcznym podpisem.
  4. Rodzice mają możliwość zapoznania się ze Standardami, które są zamieszczone na stronie internetowej przedszkola.

 

Wydarzenia

Na skróty

Dane kontaktowe

Przewiń do góryPrzewiń do góry